• Hospitalisatiepolis DKV fors duurder

    maandag 28 augustus 2017

    De Nationale Bank verplicht marktleider DKV een reeks tariefverhogingen door te voeren voor zijn polissen. Dat moet een tekort van 15 miljoen euro helpen vermijden.

    Vele tienduizenden Belgen gaan fors meer betalen voor hun hospitalisatieverzekering. Dat is het gevolg van een reeks tariefverhogingen bij verzekeraar DKV, de marktleider in ons land voor dergelijke polissen. De duurdere premies komen er op last van de Nationale Bank van België, de toezichthouder voor de sector. Dat leren een besluit in het Belgisch Staatsblad en informatie van het bedrijf.

    De Nationale Bank heeft sinds maart vorig jaar, door de nieuwe verzekeringswet, de bevoegdheid om eenzijdig premieverhogingen op te leggen als blijkt dat de tarieven verlieslatend zijn of dat dreigen te worden. De Nationale Bank maakt nu in het geval van DKV voor het eerst gebruik van die nieuwe bevoegdheid, al was het bedrijf ook vragende partij voor een ingreep. Die is nodig om een verschil van 15 miljoen euro – een tekort dus – tussen de ontvangen premies en de uitgaven te overbruggen.

    De aanpassing is aanzienlijk. Al vanaf 1 september worden de hospitalisatiepolissen die DKV voor 2000 op de markt bracht 9 procent duurder. Voor de contracten die tussen 2000 en 2015 werden afgesloten, komt er 5,5 procent bij. Het gaat telkens om polissen die een onbeperkte en levenslange dekking bieden. De Nationale Bank legt vanaf volgend jaar bovendien een extra stijging op van 1 tot 1,6 procent. Per jaar. Onaanvaardbaar, meent oppositiepartij sp.a.

    ‘Dit heeft te maken met de constante stijging van de kosten voor de gezondheidszorg in België’, zegt Damien de Laminne, de secretaris-generaal van DKV. ‘Wij bieden een onbeperkte dekking en daarom ondervinden we de kostenstijging sterker dan andere verzekeraars.’

    Medische index

    DKV zegt dat die maatregelen voor een kind neerkomen op een gemiddelde meerprijs van ongeveer 13 euro per jaar. Voor een volwassene loopt dat op tot 44 euro per jaar. Dat is dan nog gerekend zonder de impact van de medische index voor de sector die begin dit jaar al leidde tot tariefverhogingen bij DKV en dat begin 2018 weer zal doen.

    De verzekeraar kon gisteren niet meteen zeggen hoeveel klanten getroffen zullen worden door de extra prijsstijgingen. Maar gezien het belang van DKV op de markt zijn er dat behoorlijk veel. Het bedrijf heeft op de private verzekeringsmarkt in België een aandeel van 65 procent voor particulieren en 22 procent voor bedrijven.

    Als ook de ziekenfondsen als spelers worden meegeteld, zakt het marktaandeel naar 20 procent. DKV verzekert, alle polissen samen, zo’n 2 miljoen Belgen, van wie de helft via bedrijfscontracten. De geviseerde polissen zijn, op basis van de premies, goed voor ongeveer driekwart van de portefeuille van DKV.

    Eenpersoonskamers

    De vraag rijst of DKV de onbeperkte terugbetaling van de opname in een eenpersoonskamer kan blijven volhouden. Zoals bekend mogen de ziekenhuizen en de artsen alleen in eenpersoonskamers allerhande supplementen aanrekenen. Daarmee swingen de kosten voor dergelijke kamers geregeld de pan uit.

    DKV is samen met twee andere Belgische verzekeraars, Ergo en DAS, een onderdeel van de Duitse verzekeringsgigant Munich Re. Eind vorig jaar raakte bekend dat Ergo het in België grotendeels voor bekeken houdt. Het bedrijf stopt met levensverzekeringen, nochtans de kernactiviteit. De reden is de aanhoudende lage rente. DKV zal daar ook de gevolgen van ondervinden omdat een deel van zijn contracten van het zusterbedrijf Ergo kwam.

    Dat kan de resultaten verder onder druk zetten. Vorig jaar boekte DKV een nettowinst van 36,5 miljoen euro. Gecumuleerd is er zelfs een winst van bijna 150 miljoen. Maar in 2015 was er nog een verlies van 49 miljoen. Hogere premies gomden een deel daarvan weg, net als het terugnemen van een provisie voor het aanslepende geschil met consumentenorganisatie Test-Aankoop rond een tariefverhoging uit 2010.

    De maatregel van de Nationale Bank toont opnieuw dat de toezichthouder streng toeziet op de verzekeringssector. Eerder greep de waakhond al in bij Ethias en Integrale.

    Bron: De Tijd, L'Echo

  • Wegenwerken ring Turnhout

    vrijdag 10 februari 2017

    Vanaf maandag 27 februari 2017 voert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werken uit aan de ring rond Turnhout (R13). De rijweg van buitenkant van de ring tussen de Antwerpsesteenweg (N12) en de Steenweg op Gierle (N140) wordt volledig opgebroken en vernieuwd. De werken zullen ongeveer een maand duren en onvermijdelijk hinder veroorzaken.

    Nieuw wegdek buitenkant ring

    Omdat het wegvak tussen de Antwerpsesteenweg en de Steenweg op Gierle in slechte staat is, wordt de volledige wegopbouw tot op een diepte van ongeveer 60 cm opgebroken, verwijderd en vernieuwd. Dit garandeert een kwalitatief hoogstaand en duurzaam resultaat. Er wordt enkel gewerkt aan de rijweg tussen beide kruispunten. De fietspaden en kruispunten worden niet aangepakt. De tijdelijke doorsteken om het verkeer van de buitenring naar de binnenring te leiden en omgekeerd, situeren zich aan de uiteinden van de werfzone. De kruispunten met de Antwerpsesteenweg en de Steenweg op Gierle blijven dus altijd open.

    Timing en fasering

    De start van de werken is momenteel voorzien op maandag 27 februari. De werken worden uitgevoerd in één doorlopende fase en duren ongeveer één maand.

    Hinder en bereikbaarheid

    De buitenring tussen de Antwerpsesteenweg en de Steenweg op Gierle wordt volledig afgesloten.

    • Doorgaand verkeer blijft in beide richtingen mogelijk over de rijbaan van de binnenkant van de ring. Voor elke rijrichting is er 1 rijstrook voorzien.
    • Tijdens de werken kan er niet geparkeerd worden in de werfzone, op de middenberm of op de binnenring. De parkeerstrook op de binnenring wordt pechstrook (doorgang hulpdiensten).
    • Fietsers en voetgangers kunnen de werken passeren. Het fietspad blijft open.
    • Woningen en handelszaken in de werfzone blijven steeds te voet en met de fiets bereikbaar. Toegang tot woningen of handelszaken met gemotoriseerd verkeer is niet mogelijk tijdens de werkuren (7u tot 17u). Tijdens de eerste twee weken (opbraak oud wegdek) zijn de inritten niet toegankelijk. Laden en lossen is buiten de werkuren meestal wel mogelijk.
    • De Lijn: de bushalte ‘Turnhout CMO’ wordt tijdelijk verplaatst naar het kruispunt met de Steenweg op Gierle (N140).

    R13_buitenring_rgb-03

     

     

     

     

     

     

    Bron: Agentschap Wegen & Verkeer


  • Elektrische fietsen inschrijven en verzekeren

    woensdag 19 oktober 2016

    iss_4644_00516Elektrische fietsen winnen steeds meer aan populariteit. Met een elektrische fiets lijkt het alsof je constant met de wind in de rug fietst, wat aangenamer trappen is. Deze fiets is niet enkel populair bij ouderen die minder mobiel zijn of wat extra kracht willen. Ook steeds meer jonge mensen kopen een elektrische fiets om sneller en comfortabeler naar het werk te gaan. Bovendien komt het de mobiliteitsproblematiek en het milieu ten goede.

    Maar welke elektrische fietsen moeten al dan niet verzekert en/of ingeschreven worden?

    Klik hier voor een handig overzicht.


Pagina 1 van 3123